top of page

Over leren

Ik ga uit van de principes van drieslag leren.

​

Enkelslag. Ik weet hoe ik leer. Ik verbeter. Ik ben in staat feedback te ontvangen en een verbeterpunt te formuleren om vervolgens te verbeteren.
 

Dubbelslag. Ik weet waarom ik leer. Ik vernieuw. Ik ben in staat feedback te ontvangen, een verbeterpunt te formuleren en dit te toetsen aan theoretische inzichten.  Ik verdiep mijn verbeterslag.
 

Drieslag. Ik weet waartoe ik leer. Ik ontwikkel. Ik ben in staat feedback te ontvangen, een verbeterpunt te formuleren en door middel van theoretische inzichten mijn verbeterslag te verdiepen. Ik stel een plan op, communiceer met mijn collega's over dit plan, zodat mijn verbetering zichtbaar effect heeft op de organisatie. 

​

'Je pelt de situatie af. Je maakt het eenvoudig, brengt het terug naar de kern'. Dit hoor ik wel eens van deelnemers als we terugblikken op de training die ik net gegeven heb. Lastige situaties zijn niet voor niets 'lastig'. Er is veel aan de hand en op allerlei niveaus is er sprake van complexiteit. Ik stel vragen, probeer samen met de deelnemer(s) helder te krijgen wat er in de context gebeurt om het vervolgens terug te brengen tot een eenvoudigere versie waarin nieuw gedrag mogelijk is.       

​

De vraag die trainers aan elkaar stellen: werk je van binnen naar buiten of van buiten naar binnen? Oftewel: begin je met de vaardigheden en volgt daarna de aandacht voor de overtuigingen en identiteit (buiten naar binnen) of begin je met de binnenwereld en komen daarna de gedragsvragen?

​

Ik werk vaak van buiten naar binnen. Gewoon doen. Soms nadoen. En als er iets verandert in gedrag, aandacht voor wat de deelnemer ervaart. Ik kan er heel ingewikkeld over doen, maar zo eenvoudig is het. Ik doe het op deze manier, omdat ik zie dat deelnemers in een relatief korte tijd grote stappen zetten.   

​

Ik ging laatst schaatsen. Ik ploeterde in mijn eentje, totdat ik achter een groepje ging hangen. Kijken naar de beweging en het ritme en als vanzelfsprekend nadoen. Het lijkt op de dramaoefening die iedereen wel een keertje gedaan heeft: kijk naar een ander en doe zo exact mogelijk na.

bottom of page